Praktijk

‘Goede communicatie over verduurzaming vraagt iets anders dan overtuigen’

‘Wil je echt succesvol verduurzamen? Zorg dan dat bewoners er zelf helemaal achter staan’, adviseert Annemiek de Ridder, projectcoördinator Wonen, Zorg en Welzijn van woningcorporatie Goed Wonen Gemert. De corporatie steekt veel tijd in de communicatie met bewoners. ’Wat ook helpt, is je kwetsbaar opstellen. Wij weten ook nog niet alles. Dat vertellen we ook aan onze huurders. Daardoor wordt het een gezamenlijk project.’

Bij nieuwbouw en de verduurzaming van bestaande bouw is het uitgangspunt van deze corporatie in principe nul-op-de-meter (NOM). Goed Wonen is flink op weg om haar bestaande woningen te ‘vernommen’. Van de ruim 2.700 woningen krijgen er 800 de komende vijf tot tien jaar een NOM-renovatie. Met 120 woningen is de corporatie al concreet aan de slag. ‘Je kunt niet succesvol verduurzamen als bewoners er niet helemaal achter staan’, zegt De Ridder. ‘Je komt aan hun thuis. Als mij iemand komt vertellen dat ze aan mijn huis gaan sleutelen, wil ik ook een goed verhaal horen voordat ik daar enthousiast over raak.’

Storytelling
Daarom pakt Goed Wonen de communicatie met haar bewoners grondig en via meerdere kanalen aan. ‘Wij willen graag dat mensen echt begrijpen waarom we hun woning NOM maken. We zijn niet tevreden met een minimumpercentage van 70 procent bewoners die goedkeuring verleent. Daarom maken we veel gebruik van communicatie op maat en storytelling. We delen niet alleen verhalen van bestuurders en collega’s, maar vooral die van huurders die de NOM-renovatie al achter de rug hebben. Zij kunnen als geen ander vertellen hoe zo’n renovatie er aan toe gaat en wat het oplevert.’

‘Een van de huurders is tijdens het proces van verduurzaming gevolgd. Hij heeft zijn verhaal maandelijks gedeeld in de lokale krant, op onze website en via sociale media. We hebben daar veel positieve reacties op ontvangen.’

Open huisdagen
Het delen van verhalen gebeurde verder tijdens de open-huisdagen in april. ‘Ook mensen die weerstand hebben tegen de verduurzamingsplannen komen langs. Zij nemen een kijkje in een woning die al klaar is. Daar vertellen bewoners over wat het bijvoorbeeld betekent als er bouwvakkers in je huis lopen. Over de herrie die je soms hoort. Over wat er anders is in je huis na de renovatie.’

In een van de grote NOM-renovatieprojecten waar Goed Wonen nu aan de slag gaat zijn 34 woningen betrokken. ‘Aanvankelijk hadden vier bewoners de akkoordverklaring niet getekend. Ze twijfelden. Over de noodzaak, over de gevolgen voor hun woning en over de kosten.’ Samen met een technische collega is De Ridder bij alle vier meerdere malen op huisbezoek geweest. Niet met het doel hen te overtuigen’, legt ze uit. ‘Dat werkt niet. Wat wel werkt, is goede informatieoverdracht, echte aandacht en samen op zoek gaan naar oplossingen. Het is dus soms echt individuele communicatie op maat.’

Kwetsbaar opstellen
Zo heeft de corporatie een bewoonster die nachtdiensten draait, kunnen helpen door tijdens de renovatie van haar woning een slaapplek overdag te regelen. ‘Wat ook helpt is je kwetsbaar durven opstellen, zegt de Ridder. ‘Wij weten ook niet alles, maar we gaan wel op zoek naar oplossingen en antwoorden. Dat spreken we ook uit naar onze huurders. Door die houding, wordt het een gezamenlijk project.’

Na de renovatie
Ook na de renovatie blijft Goed Wonen contact houden met de bewoners. De Ridder: ‘We vragen waar ze tegenaan lopen bij het wonen in een NOM-huis. Zijn er zaken die ze lastig vinden? Dit is een proces dat we samen doorlopen. En van deze ervaringen kunnen wij ook veel leren.’