UWOON doet niet moeilijk over doorgebroken muurtje

Huurders van UWOON zijn honkvast. Het mutatiepercentage van de Veluwse corporatie is circa 6 procent. Bij vertrek geven huurders een opvallend positief oordeel over hun huisbaas. UWOON zit sinds het begin van de metingen in 2014 ruim boven het gemiddelde en behaalde afgelopen jaar met 8,2 de hoogste score tot nu toe. Dat heeft niet alleen te maken met de vertrekregeling, zeggen woonadviseur Rob de Jong en teamleider Gert Schinkel. Schinkel: ‘De waardering is opgebouwd tijdens de gehele huurperiode en is grotendeels te danken aan onze klantbenadering.’

‘Wij kennen onze huurders en zij kennen ons’, zegt Rob de Jong. ‘Dat is historisch gegroeid. We komen voort uit drie nog kleinere corporaties, die tien jaar geleden zijn gefuseerd. Bestuur en directie investeren bewust in capaciteit en middelen om zichtbaar te zijn in de wijk en de leefbaarheid te bevorderen.’ UWOON heeft maar liefst zeven buurtbeheerders.

Keukentafel
Wie langs wil komen met een vraag of reparatieverzoek, is van harte welkom aan de balie. Daar zit niet alleen een receptioniste, maar ook een woonconsulent. Medewerkers komen ook bij de mensen thuis. Aan de keukentafel bespreken ze bijvoorbeeld de mogelijkheden voor een woningaanpassing. Of ze overleggen over een betalingsregeling bij achterstallige huur.

UWOON probeert zoveel mogelijk rekening te houden met persoonlijke omstandigheden. Voor kleine reparaties komt de eigen onderhoudsdienst langs. Die heeft voldoende ruimte in de agenda om een extra klusje te doen, zoals het vastzetten van een gordijnrail. Stuit ze op een groter probleem, zoals een verrot raamkozijn, dan maakt ze direct een afspraak met de aannemer.

Op leeftijd
UWOON werkt samen met een vaste aannemer en installateur. ‘Die zijn een verlengstuk van onze organisatie’, zegt Gert Schinkel. Hun personeel heeft een cursus gevolgd om signalen achter de voordeur te herkennen, zoals vervuiling, vereenzaming, huiselijk geweld of criminele activiteiten. Bij een melding gaat een van de drie overlastmedewerkers van UWOON poolshoogte nemen. Eén van hen heeft een GGZ-achtergrond en een directe lijn naar lokale zorginstellingen.

Relatief veel huurders van UWOON zijn op leeftijd; de helft is 60-plus. Vooral in Ermelo en Elburg is een grote uitstroom van 70-plussers, die vaak meer dan hun halve leven hebben gehuurd bij UWOON en dat tot hun dood blijven doen. Of ze verhuizen naar een servicewoning. In Harderwijk is meer doorstroming, omdat er relatief veel jonge huurders zijn die op een gegeven moment gaan trouwen, een huis kopen of voor hun werk moeten verhuizen. Wat de reden voor vertrek ook is, de meerderheid is tevreden over de afwikkeling.

Technisch in orde
‘Elke woning die leegkomt is uniek’, zegt Rob de Jong. ‘Elders moet een opzichter misschien tien woningen op een dag doen en in ijltempo vertellen wat de rechten en plichten zijn. Onze opzichters doen er niet meer dan vier op een dag en nemen alles rustig door. Er mag veel. We doen niet moeilijk over een doorgebroken muurtje, als de constructie maar verantwoord is.’

‘We accepteren geen broddelwerk. De woning moet technisch in orde, schoon en verhuurbaar zijn. Verder is het maatwerk. Soms treffen we een schrootjesplafond aan uit de jaren 60 en is er sindsdien niets meer aan gedaan. Dan kijken we of de kwaliteit voldoende is om overheen te schilderen.’

Persoonlijke touch
Voor de meeste woningen die leegkomen, organiseert UWOON groepsbezichtigingen, terwijl de woning nog bewoond is. Dit zorgt voor een snelle doorstroming en stimuleert het contact tussen vertrekkende en nieuwe huurder. Rob de Jong: ‘Soms bieden we de nieuwe huurder een verf- of behangbon aan of we leveren muurverf van goede kwaliteit. Die persoonlijke touch wordt gewaardeerd.’

Tips

  • Neem tijd voor je klanten.
  • Werk met vaste aannemers en installateurs die dezelfde taal spreken.
  • Vertrouw op de eigen verantwoordelijkheid van je medewerkers en geef ze de ruimte om naar eigen inzicht te handelen.
  • Stel een dagelijks telefonisch spreekuur in, zodat de corporatie altijd snel bereikbaar is.