Praktijk

De buren bellen steeds vaker of wij wat kunnen doen aan ‘de gek‘

Een huurder loopt schreeuwend door het huis, tikt op de verwarmingsbuizen, belt aan bij verkeerde woningen, blijft gaten boren in de muren. Dan gaat de telefoon bij Clementine Grashoff, woonconsulent bij de Rotterdamse woningcorporatie Havensteder. ‘Buren bellen met de vraag of wij iets kunnen doen aan ‘de gek’ en dat komt steeds vaker voor’. Daarom liet Aedes de toolkit Omgaan met personen met verward gedrag (alleen toegankelijk voor leden) ontwikkelen.

Grashoff heeft meegedacht over de invulling van het instrument. ‘Ik kreeg van Aedes een enquête met de vraag of ik bereid was tot een interview hierover en dat was ik. In Utrecht was een groepsinterview met medewerkers uit diverse disciplines en corporaties uit het land. Daar ging het veel over wat we nodig hebben om te kunnen omgaan met personen met verward gedrag’, aldus de woonconsulent. 

Voor haar was het gesprek ook een handige voorbereiding op de Rotterdamse top over personen met verward gedrag eind mei en voor de aangescherpte privacyregels die vanaf 25 mei 2018 gelden. ‘De overheid maakt privacyregels steeds strenger. Wij vinden het fijn om vooraf te weten met wat voor huurder we te maken krijgen, maar we mogen niet vragen of iemand in behandeling is. Daarnaast zien we steeds meer oudere mensen met problemen. Geen wonder, want de samenleving vergrijst en steeds meer instellingen gaan dicht. Maar de woning vervuilt, de vlam schiet steeds vaker in de pan, de sleutels worden steeds vaker vergeten en dan bellen de buren naar ons.

Corporaties hebben daarnaast ook een taakstelling van de gemeente te realiseren door het huisvesten van vluchtelingen met een verblijfsvergunning. ‘Veel van die mensen zijn in een woning geplaatst waarna de bemoeienis van de gemeente en de corporatie stopt. Voor hen begint het dan pas. Denk aan voormalige vluchtelingen met trauma’s. Een mevrouw sliep naast de portiekdeur en schrok elke keer in paniek wakker als die dicht sloeg.’ 

Training
De woonconsulenten van Havensteder krijgen regelmatig trainingen voor het herkennen van psychische problemen, maar het blijft maatwerk. ‘Laatst had ik een gesprek met iemand die dacht dat hij overal in huis werd afgeluisterd. Bij de sleuteloverdracht leek er niks aan de hand. Dat maakt het wel lastig, meestal kom je pas later in aanraking met deze kant van de huurders’, zegt Grashoff. 

Hulpmiddel
Zij overlegt regelmatig met collega’s over de zaken die zij tegenkomen. ‘Je staat er niet alleen voor. We verlenen eigenlijk nazorg aan elkaar. Als woonconsulent is het een onderdeel van je functie en het blijft ook leuk om met alle soorten mensen om te gaan. Je moet voorkomen dat je het mee naar huis neemt en daarbij helpen de tips voor de nazorg in de toolkit. Ik kan me ook voorstellen dat wanneer je net nieuw bent in het werk, je wellicht meer moeite hebt met het omgaan met personen met verward gedrag. De toolkit is daardoor een handig hulpmiddel voor zowel de doorgewinterde medewerker als de nieuwkomer.’ 

Dat meer corporatiemedewerkers het lastig vinden om om te gaan met huurders met verward gedrag is ook een van de uitkomsten van onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut in opdracht van Aedes.