Winnaars 100%GZNDwonen challenge gaan aan de slag

De twee winnaars van de 100%GZNDwonen challenge van woningcorporatie Mitros hebben in hun ontwerpen veel aandacht voor het perspectief van bewoners, zegt projectcoördinator en adviseur Bedrijfsvoering Vastgoedontwikkeling Gerdi Berkers. Daarnaast kenmerken de winnende inzendingen zich door de bijzondere samenwerking om een gezond en aangenaam binnenklimaat te realiseren. De vakjury koos tijdens de finale op 30 mei 2018 uiteindelijk voor de oplossingen van Fresh-r en BRITT+1.

‘Het samenwerkingsverband Fresh-r ontwikkelde een slim, breed toepasbaar ventilatiesysteem in de gevel, dat in één dag geplaatst kan worden. Dit systeem kunnen we per woning afzonderlijk aanleggen’, zegt Berkers. ‘Dat kan straks bijvoorbeeld dus als een bewoner daar om vraagt. De Fresh-r- oplossing zorgt ervoor dat gezonde verse lucht voorverwarmd en direct van buiten de woning binnenkomt. Geuren en geluid van onder- en bovenburen worden zo voorkomen. Wanneer er meer mensen thuis zijn of de vochtigheid hoog, wordt het volume van de ventilatie automatisch opgevoerd.’

Het ontwerp van het consortium BRITT+1 is een ventilatiesysteem met luchtmenging boven de binnendeuren. ‘In dit ontwerp komen mens en techniek samen’, zegt Berkers. ‘De ontwerpers willen ook het gewoontegedrag van bewoners proberen te veranderen. Daarvoor regelen zij op de bewoners afgestemde voorlichting.’

Demonstratie
De beide winnaars ontvangen een vergoeding en mogen de komende tijd aan de slag met een demonstratie van een 100 procent gezonde woning van Mitros.

Gastspreker Helga van Leur sprak tijdens de finale-bijeenkomst over innovatie, klimaat en duurzaamheid. Zij vertelde de ruim 200 aanwezigen bijvoorbeeld dat de CO2-uitstoot sinds 1850 wereldwijd met 45 procent is gestegen. Ondertussen produceren wij in onze huishoudens gemiddeld 20 liter vocht per dag. Een ongezonde combinatie.  

Tijdens de finale blikte directievoorzitter Henk Peter Kip terug op de ‘badkamerchallenge’ die Mitros eerder organiseerde. Bij deze challenge daagde Mitros de markt uit om in slechts één dag een complete badkamer te vervangen. De twee winnende partijen maken hun badkamerwanden helemaal klaar in de fabriek, zodat ze eenvoudig en snel in de bestaande badkamer kunnen worden geplaatst. Inmiddels is dit concept in 200 woningen toegepast en zijn de volgende woningen geselecteerd die nieuwe badkamers krijgen. Mitros zette de geleerde lessen op een rijtje en zal ook de ervaringen van deze tweede challenge bundelen.

Duurzaamheid nieuwe challenge
Tijdens de finale is een nieuwe challenge aangekondigd waarmee Mitros innovatie wil aanjagen. Deze gaat over duurzaamheid. Mitros zoekt daarbij nadrukkelijk de samenwerking met andere corporaties.