Hoe is deze inkoopsamenwerking ontstaan?
‘Toen wij bezig waren met nieuwe contracten voor het onderhoud aan installaties,
is een van mijn inkopers een dagje meegegaan met een installateur. Zij ontdekte
dat hij cv-ketels onderhoudt voor Woonbedrijf en voor ‘thuis. Maar er bleken
verschillen in de opdrachtverstrekking door de corporaties. Die installateur
moest die voor dezelfde ketel bij ons iets anders doen dan bij ‘thuis. Dat was
natuurlijk erg verwarrend. Ik heb contact opgenomen met Luc Reusken, manager
Vastgoedbeheer van ‘thuis, en wij hebben samen de ambitie uitgesproken om dat
anders te gaan doen.’
Hoe hebben jullie dat aangepakt?
‘We hebben met externe begeleiding de verschillende werkwijzen onder elkaar
gezet en zijn gaan kijken wat het slimste is. Er waren dingen die wij van ‘thuis
konden leren, en andersom. Binnen een paar maanden konden we een nieuw contact
afsluiten tussen twee corporaties en vier installateurs. Het gaat in totaal om
circa 35.000 ketels, 25.000 van Woonbedrijf en 10.000 van ‘thuis. Er is een
paraplu-contract opgesteld met daaronder losse overeenkomsten per corporatie.
Alles is nu hetzelfde: de tarieven, de administratie, het afsprakensysteem, het
serviceniveau.’
Hoe loopt het tot nu toe?
‘We zijn tevreden, maar het is nog maar een eerste stap. We komen
regelmatig bij elkaar met de twee corporaties en de vier installateurs. Samen
kijken we hoe het nóg slimmer kan, hoe we de processen nog beter op elkaar
kunnen laten aansluiten. Daarvoor monitoren we de prestaties van de
leveranciers, en ook dat doen beide corporaties nu op dezelfde manier. We hebben
afgestemd welke aspecten het belangrijkste zijn, zoals betrouwbaarheid van de
installaties en huurderstevredenheid. Doordat we als opdrachtgever nu op één
lijn zitten, kunnen de leveranciers zich gerichter op die punten ontwikkelen.’
Wat levert het op voor de huurders?
‘We hebben een scherp tarief dus dat is goed voor de betaalbaarheid. En de
bedrijfszekerheid van de installaties wordt beter. Herhaalstoringen zijn de
grootste ergernissen van huurders. Omdat we nu veel meer installaties met elkaar
kunnen vergelijken, weten we welke het meest betrouwbaar is. Ook de
dienstverlening is professioneler, want met een slimmer proces kunnen we
huurders sneller helpen.’
Wat brengt de toekomst?
‘We zijn ons ervan bewust dat een cv-installatie op fossiele brandstoffen op
termijn gaat verdwijnen. Daarom kijken we nu al wat een logische vervanger zou
kunnen zijn. Nieuwe systemen zijn nog best wel instabiel. Dit contract en vooral
het regelmatige overleg biedt een basis voor experimenten. We kijken ook naar
gezamenlijke inkoop van zonnepanelen. We gaan op meer fronten samenwerken, dat
geloof ik absoluut.’
Wilt u meer weten over deze regionale inkoopsamenwerking? Mail naar Stan van den Thillart, s.vandenthillart@woonbedrijf.com of Luc Reusken, l.reusken@mijn-thuis.nl.