Prestatieafspraken
Meerjarenafspraak 2021-2024
Het Transferpunt functioneert als het centrale punt voor alle bemiddeling van bijzondere doelgroepen. Woningcorporaties bieden huisvestingsmogelijkheden aan via het Transferpunt. Zorgorganisaties dragen bewoners aan via het Transferpunt.
Doel: coördinatie van zorgpartijen.
Afspraak 2021
Handelen conform beschreven werkwijze. In Q1 of Q2 evalueren de partijen of de nieuwe werkwijze (winkelmodel) van het Transferpunt passend is.
Oplossing
Vernieuwend is dat partijen samenwerken op basis van het zogenoemde winkelmodel. De gemeente coördineert het Transferpunt, in het verleden lag die verantwoordelijkheid bij de corporatie. De corporaties bieden woningen die zij geschikt vinden voor de uitstroom-doelgroep aan bij dit Transferpunt. Corporaties kijken dus gericht of de vrijkomende woning en de wijk passend zijn voor uitstromers. Bij het Transferpunt screenen zorginstellingen de aangeboden cliënten en zoeken zij met cliënt en zorginstelling naar een passende woning binnen het aanbod. De gemeente verdeelt hiermee de schaarste en zorgaanbieders weten dat ze bij het Transferpunt moeten zijn voor zelfstandige huisvesting van een cliënt (en niet bij de corporatie).
Begin 2021 wordt de werkwijze geëvalueerd.
Aanpak
De prestatieafspraak wordt vanaf 2021 uitgevoerd.
Antje de Wolf van Woonwaard: ‘Met de grote druk op de woningmarkt is toewijzing aan urgenten spannend. Door goede werkafspraken en evaluatie van het Transferpunt denken we op een logische manier taken en verantwoordelijkheden te verdelen tussen corporaties, zorgaanbieders en de gemeenten in de regio.’
Meer informatie
Neem contact op met Antje de Wolf, adviseur wonen en maatschappij bij Woonwaard
- Plaats: Gemeente Heerhugowaard/Langedijk
- Wanneer: Kaderafspraken 2021-2024, jaarafspraak 2021
- Betrokken partijen: Gemeenten Heerhugowaard/Langedijk, Woonwaard, Woonstichting Langedijk, huurdersorganisaties