Praktijk

Bij huurders op de koffie: gesprekken zorgen voor begrip

Wat vinden huurders belangrijk? Wat gaat goed en wat kan beter? Dat wilde Beter Wonen Vechtdal graag weten. Daarom gingen medewerkers van deze woningcorporatie bij huurders op de koffie. De keukentafelgesprekken droegen bij aan wederzijds begrip en boden de gelegenheid om allerlei kleine problemen op te lossen.

Meer dan honderd huurders meldden zich aan voor een gesprek, waaronder de heer en mevrouw Winters. Het echtpaar woont al meer dan 40 jaar in hun huurwoning in Hardenberg. ‘Een aantal jaar geleden waren er plannen om deze woningen te slopen. Uiteindelijk is dat gelukkig niet doorgegaan, maar we hadden nu wel de vraag: wat zit er in de pen?’, vertelt de heer Winters over de reden om zich aan te melden voor een keukentafelgesprek.

Het echtpaar kijkt tevreden terug: ‘We konden alles vragen aan mevrouw Becker en de heer Ranter, de medewerkers van Beter Wonen Vechtdal die bij ons langskwamen. Bijvoorbeeld over de huurverhoging. Wij hebben namelijk het etiket "scheefwoners" opgeplakt gekregen en dat is niet leuk.’ 

‘Praten met onze huurders is natuurlijk niet nieuw voor ons,’ vertelt Laura Becker van Beter Wonen Vechtdal, ‘maar echt binnenkomen bij onze huurders doen we niet zo vaak, alleen bij werkzaamheden. Dat wilden we deze keer wél doen. We zijn op de koffie gegaan en hebben koekjes meegenomen.’

Lagere drempel, meer begrip
‘We wilden graag met de huurders praten over onze plannen, ons beleid, maar dat is soms best abstract en vaag. Wat ik in dit en andere gesprekken vooral heb gemerkt is dat huurders zich soms over iets opwinden, terwijl ze het fijne er niet van weten. Wanneer je dan de reden áchter het beleid uitlegt, ontstaat er ineens begrip. En hoewel we tijdens ons werk veelal de klachten horen, is het erg prettig om te merken dat het grootste deel van onze huurders eigenlijk gewoon heel tevreden is.’

Daarnaast komen in de gesprekken allerlei kleine irritaties aan de orde of problemen waar huurders tegenaan lopen. ‘Je merkt dat de drempel om over kleine problemen te praten een stuk lager ligt wanneer je bij de mensen thuis aan tafel zit. We waren bijvoorbeeld bij een gezin op bezoek waarvan de douchedeur kapot was gegaan door een lelijke val van de huishoudtrap. Zij hadden echter geen geld voor een nieuwe deur en tijdens het gesprek zagen we hoe emotioneel ze daardoor werden. Uiteindelijk hebben we besloten om de deur voor hen te vervangen. Met juist deze kleine dingen kunnen we het verschil maken. Want had dit gezin ons gebeld, dan hadden we het beleid gevolgd en was de douchedeur niet gratis geplaatst.’

Wegens succes verlengd
De medewerkers komen langs op een moment dat het de huurder goed uitkomt. Dat kan ook ’s avonds of in het weekend zijn. ‘We hadden verwacht dat vooral oudere huurders op de oproep zouden reageren. Maar het blijkt dat ook veel gezinnen interesse tonen. Helaas hebben we weinig aanmeldingen van jongeren ontvangen, maar dat hadden we ook wel verwacht.’ Het project is inmiddels verlengd en Beter Wonen Vechtdal denkt erover om huurders die niet zelf reageren actief te gaan benaderen.