De integratie van NTA880 is een grote stap. Tijdig overstappen kan u helpen om eerder de uitkomsten van de Aedes Routekaart op tafel te leggen bij het gesprek met de gemeente voor de Transitievisie warmte.
Voor toepassing voor de Aedes Routekaart worden er lagere eisen gesteld aan de conversie van de data dan voor het afmelden van labels:
- De Aedes Routekaart maakt wel gebruik van de rekenmethodiek voor de inschatting van de Standaard, maar geen gebruik van de NTA8800 labels. Het plan is overigens wel om deze nieuwe labels ook te tonen in de Aedes Routekaart, maar dat is puur ter informatie.
- De Aedes Routekaart gaat om strategische keuzes op hoofdlijnen en niet om de juridische status van nauwkeurig berekende labels.
Voor de Aedes Routekaart is minimaal versie 8.2 van begin april 2021 nodig. Het is geen enkel probleem de SHAERE-export van Vabi 8.3 (mei) of zelfs 8.4 (juni) of 8.5 (juli) te gebruiken.
Inderdaad, Vabi Standalone is niet bruikbaar. De Aedes Routekaart maakt gebruik van de SHAERE-export en deze is/wordt alleen opgenomen in VABI Assets Energie NTA 8800.
VABI heeft een servicedesk die ondersteunt bij de conversie naar deze nieuwe versie.
Het aanleveren van de data aan de Aedesbenchmark is een apart zelfstandig proces. U kunt tussen het moment van importeren in de routekaart (met slechts een beperkt aantal velden en lagere eisen aan nauwkeurigheid) prima de data optimaliseren en vanaf juni een nieuwe SHAERE-export uit de versie Vabi 8.4 of latere versie aanleveren bij de Aedes benchmark.
Het is bekend dat woningen bij de nieuwe NTA88000 labels voor ca 50 procent de labels gelijk zouden blijven, 25 procent beter zou worden, maar ook 25 procent slechter. Met name de compactheid speelt hier een grote rol en het is bijvoorbeeld bekend dat voor 2^1 kap woningen het label verslechtert. Deze negatieve verschuiving is dus verklaarbaar.
De routekaart maakt geen gebruik van de labels, maar toont deze ter informatie.
Het klopt dat het niet mogelijk is de keuzes in de routekaart te behouden als er opnieuw data worden geïmporteerd. Daarom is het belangrijk de meldingen bij de import goed te bekijken en te checken of met simpel vullen van belangrijke missende velden, woningen alsnog meegenomen kunnen worden en onrealistische waarden kunnen worden verbeterd.
De routekaart maakt geen gebruik van de nieuwe NTA8800 labels en is geen precies instrument. Het is aan de corporatie te bepalen welke mate van datakwaliteit ze noodzakelijk acht voor het invullen van de routekaart, in samenhang met de planning van gesprekken met gemeenten.
► Meer informatie
► Terug naar Vraag en Antwoord