Wat we kunnen leren van de veerkrachtkaarten

Expert
Simone Boeren
Adviseur Sectorontwikkeling

Wat kunnen we leren van de veerkrachtkaarten? En hoe kun je praktisch aan de slag met de kaarten in het Aedes-datacentrum?  Dat stond centraal in de kick-off webinar op 6 mei. In het Aedes-datacentrum kunnen leden van Aedes veerkrachtkaarten van specifieke buurten en wijken inzien en downloaden per gemeente. 

De veerkracht van een buurt zegt iets over hoe die buurt weet om te gaan met een toenemende concentratie kwetsbare bewoners. Een buurt heeft veerkracht als die toename niet samengaat met meer problemen. Hier is de samenredzaamheid van de bewoners en instituties blijkbaar voldoende om te voorkomen dat de problemen toenemen.

Veerkrachtkaarten 'signaleren'

Een van de ontwikkelaars van de veerkrachtkaarten, Jeroen Frissen (Circusvis), deelde zijn kennis over de veerkrachtkaarten en gaf tips over de praktische toepasbaarheid van de kaarten. De kaarten vertonen geen absolute waarheid, maar signaleren hoe het staat met de veerkracht in buurten en hoe deze zich ontwikkelt. Ze maken duidelijk welke gebieden een nadere analyse verdienen. 
De kaarten zijn een middel om met elkaar in gesprek te gaan en gerichte afspraken te maken. Dat kan op verschillende manieren, zo bleek tijdens de kick-off webinar uit een aantal concrete voorbeelden. Corporaties zetten de kaarten bijvoorbeeld in bij het interne gesprek tussen verschillende professionals en afdelingen, bij wijkprofielen, een ondernemingsplan of bij lokale prestatieafspraken. 

Praktische tips

Mocht je aan de slag (willen) gaan met de veerkrachtkaarten in het Aedes-datacentrum, houd dan rekening met de op 6 mei gedeelde tips:  

  • Bij de kaarten gaat het om het (gezamenlijke) verhaal achter de cijfers.
  • De extra informatie in het Aedes-datacentrum zorgt voor een goede duiding van de kaarten (handleiding, FAQ’s, bronnenoverzicht et cetera).
  • Gebruik de signaleringskaarten om in gesprek te gaan met partners en/of collega’s.
  • Dit kan op verschillende manieren, en voor meerdere (strategische) doeleinden.
  • Bereid het gesprek goed voor.
  • Voer het gesprek, en spiegel kaart en praktijk ook aan elkaar:  
    - Wat zien we op de kaart?
    - Wat weten we uit de praktijk?
    - Wat kunnen we doen?   
  • Maak nadere (werk-)afspraken (proces, inhoud).

Bekijk ook de veerkrachtkaarten in 1 minuut