Praktijk

Snellere en betere hulp voor mensen met schulden in Amsterdam

‘Ik had schulden en toen kreeg ik ineens het kaartje van Dynamo, de maatschappelijke dienstverlening van Amsterdam, in de brievenbus. Ik wist niet dat er hulp was. Ik heb meteen gebeld. Ze hebben me ontzettend goed geholpen. Daardoor ben ik over twee jaar schuldenvrij en kan ik weer bouwen aan mijn toekomst’, zegt Jerra (17). De gemeente Amsterdam wil mensen met schulden sneller en beter helpen. Daarvoor zijn afspraken gemaakt met woningcorporaties, energieleverancier NUON, zorgverzekeraars en Waternet. 

Deze partijen hebben vastgelegd in een convenant dat iedereen met geldproblemen een concreet aanbod voor hulp krijgt. Of van het bedrijf of de instantie zelf, of via de gemeente. ‘Wij zijn coördinerend en slaan bruggen tussen partijen. Gemeenten en corporaties willen van alles, maar krijg die maar eens op een lijn’, zegt Anneke Verboom van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC). ‘We hebben hier al Vroeg Erop Af en daar ligt de nadruk op vroegsignalering. Dat gaat goed, maar er glippen nog mensen tussendoor. Met deze afspraken gaat niemand meer naar de deurwaarder voor de inzet van een maatregel. Er moet nu een heel duidelijke reden zijn voor huisuitzetting.’

Huisbezoek
Bijkomend voordeel van deze afspraken is volgens Verboom dat partijen elkaar nu makkelijker weten te vinden. ‘Er zijn al proeven met maatschappelijke dienstverleners en corporaties om samen op huisbezoek te gaan. Het vertrouwen in elkaar is gegroeid’, ziet zij. ‘Corporaties leren nu ook iets meer loslaten en laten meer over aan andere organisaties, maar dan is wel duidelijk wat er gebeurt. Dat wordt nu beter in kaart gebracht.’

Hoe langer iemand schulden maakt, hoe ingewikkelder het vaak wordt om die schulden op te lossen. Mensen met geldproblemen schamen zich vaak voor hun situatie en trekken daarom zelf niet of pas heel laat aan de bel en overzien het vaak niet. Het is daarom belangrijk dat zorgverzekeraars, energieleveranciers en verhuurders de gemeente helpen. Zij merken vaak als eerste dat er iets aan de hand is. De huur komt laat of niet binnen, de energierekening staat lang open. Door een seintje van deze bedrijven via de gemeente kan er sneller een hulpverlener langskomen die helpt met het oplossen van de financiële problemen. 

Problematische schulden
In Amsterdam lopen ruim 80.000 huishoudens in Amsterdam een risico op problematische schulden en naar schatting zijn er zo’n 20.000 jongeren met problematische schulden in de stad. De meeste van deze huishoudens zitten volgens AFWC in een huurhuis. 

De aanpak Vroeg Erop Af, waar dit convenant een uitbreiding op is, heeft vorig jaar zo’n 1.700 woningontruimingen voorkomen. De gemeente heeft in 2016 bij ruim 7.000 mensen een hulpverlener langs gestuurd. Tot en met september 2017 is er bij ruim 6.000 mensen aangebeld. Door de nieuwe aanpak verwacht de gemeente nog meer Amsterdammers met geldproblemen snel te bereiken, zodat ook zij weer betaalbaar kunnen wonen, een van de ambities uit de Vernieuwingsagenda. Als een huurder echt niet wil meewerken, kan uiteindelijk ontruiming volgen maar dat willen de partijen met z’n allen zo veel mogelijk voorkomen.