Instrumenten

Belastingdienst vernieuwt digitale inkomensverklaring

Aspirant-huurders kunnen de inkomensverklaring die zij nodig hebben voor de toewijzing van een sociale huurwoning digitaal opvragen via de website van de Belastingdienst. Voorheen zaten er verschillen tussen de papieren variant en de digitale variant. Veel van deze verschillen zijn in de vernieuwde digitale inkomensverklaring verdwenen. Voor woningcorporaties is de digitale versie handiger om te gebruiken bij passend toewijzen. 

De Belastingdienst heeft nu voor papieren en digitale varianten dezelfde echtheidskenmerken gebruikt, zoals het Rijkslogo, aanhef, documentcode en handtekening. Dat is voor de accountant handiger om te controleren. Voor de echtheidstoetsing is met name de handtekening en het bijbehorende certificaat belangrijk. Wanneer er geen certificaat aanwezig is, is de verklaring gewijzigd en dus niet langer bruikbaar. Op de site van de Belastingdienst kunt u lezen hoe u het certificaat op echtheid kunt controleren. 

Voor een vlotte controle kan het voor corporaties efficiënter zijn om verklaringen digitaal te ontvangen. Als zij twijfelen aan de echtheid hebben zij een aantal controlemogelijkheden:

  • Bij een geprinte digitale inkomensverklaring kan de corporatiemedewerker aan de aspirant-huurder vragen deze alsnog digitaal aan te leveren. 
  • De corporatiemedewerker kan de klant vragen ter plekke in te loggen in MijnBelastingdienst en het betreffende inkomen van dat jaar te tonen. 
  • Er kan gevraagd worden naar de onderliggende definitieve of voorlopige aanslag, zoals in de verklaring benoemd.

Inkomensverklaring
Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, is een inkomensverklaring nodig. Deze inkomensverklaring konden huurders tot 2017 alleen via de BelastingTelefoon van de Belastingdienst opvragen. Sinds begin 2017 is het ook mogelijk om deze online aan te vragen via Mijn Belastingdienst. Voordeel hiervan is dat de inkomensverklaring digitaal aan te leveren is en direct is te printen.