Motivatiegesprek en sociale betrokkenheid zijn de sleutel bij huisvesting spoedzoekers

Eind 2020 werden de eerste studio’s en appartementen opgeleverd bij LARS in Lelystad. Wonen bij LARS is de tijdelijke spoedopvang van gemeente Lelystad en woningcorporatie Centrada. Een intake motivatiegesprek met de vraag ‘en wat heb jij LARS te bieden?’, het enthousiasme van de sociaal complexbeheerder en de betrokkenheid van de bijzondere mix bewoners maken het project nu al tot een succes. LARS’ zusje LILY staat al in de steigers. 

De drive en de betrokkenheid van sociaal complexbeheerder Dirk-Jan ‘ik heb de mooiste baan’ en gebiedsregisseur Hakima Toufik van Centrada werkt aanstekelijk. Na een langzame start door de corona-beperkingen, voelen ook de bewoners zich helemaal thuis in hun nieuwe woonomgeving.  

Eigenaarschap bewoners 

‘Door de persoonlijke en uitgebreide intake ken ik alle bewoners en kan ik snel inschatten welke begeleiding een bewoner mogelijk nodig heeft. Hier wonen toch veelal mensen die om wat voor reden dan ook extra aandacht nodig hebben, ‘ aldus Dirk-Jan. Door zijn dagelijkse aanwezigheid en sociale rol, voelen de bewoners zich snel thuis in het complex van 152 woningen. En daar hoort ook wederkerigheid bij: wat is jouw bijdrage? Dirk-Jan: ‘en die bijdrage varieert van meedenken over activiteiten voor kinderen, tot een maandelijkse kookavond. Drie bewoners hebben ook een sleutel van het Paviljoen, de gezamenlijke huiskamer. Dat geeft ze verantwoordelijkheid.’  

Bijzonder concept 

Het project gaat veel mensen in Lelystad aan het hart. Zowel bij de gemeente en welzijnsinstellingen, als bij Centrada waar een breed projectteam wekelijks bijeen komt voor evaluatie en lopende zaken. De kernwaarden schoon, heel en veilig komen hier wekelijks voorbij. Wat gaat goed, wat kan beter en wat kunnen we leren van onze ervaringen bij LARS voor de nieuwe locatie, LILY?   

De persoonlijke benadering bij een tijdelijke woonoplossing werkt goed, zo blijkt. ‘Het betreft echt een tijdelijke woonoplossing voor mensen die met spoed huisvesting nodig hebben. Doel is dat zij uiteindelijk doorstromen naar permanente woonruimte. Heel fijn dat dat in deze korte tijd al tien keer is gelukt. Daar doen we het voor,’ licht Toufik toe.   

Tips voor corporaties 

Beide hebben voor collega’s bij woningcorporaties een aantal tips. ‘Het is belangrijk om een zwaargewicht als sociaal complexbeheerder aan te treken. Iemand met de nodige ervaring die corrigerend kan optreden, zonder dat een bewoner zich aangevallen of onheus bejegend voelt.’ Ze eindigen met de uitnodiging: ‘kom eens kijken, we nemen graag de tijd om jullie rond te leiden en in gesprek te gaan!’ 

Overige tips: 

  • Investeer in een goede kennismaking met de bewoner. Vertel elkaar over en weer wat de verwachtingen zijn
  • Neem bewoners aan de hand; vraag ze actief om deel te nemen aan activiteiten, met nieuwe ideeën te komen en help waar nodig met onderling kennismaken
  • Laat bewoners meedenken over bijvoorbeeld de inrichting van de tuin en maak ze daarvoor ook verantwoordelijk
  • Zorg voor een basis stoffering: dezelfde vitrage en gordijnen in alle eenheden oogt rustig en minder rommelig.  

Meer informatie

De praatplaat Interventies leefbaarheid biedt tientallen voorbeelden uit de praktijk waarmee je kunt sturen op leefbare wijken.