Projecten en voorbeelden

Hoe? Storytelling maakt bewoners enthousiast voor verduurzaming

Woningen succesvol verduurzamen lukt alleen als zo veel mogelijk huurders achter de plannen staan. Corporaties streven er daarom altijd naar dat alle huurders vrijwillig deelnemen. Hoe krijgt een corporatie dat voor elkaar? Woningcorporatie Goed Wonen uit Gemert maakt onder andere gebruik van storytelling.

Verhaal bewoners

Goed Wonen Gemert staat de komende jaren voor de uitdaging om 800 van de 2.700 woningen te renoveren tot NOM-woning. De corporatie is pas tevreden als 100 procent van hun huurders de renovatie goedkeurt. Om dat doel te bereiken, heeft Goed Wonen verschillende communicatiematerialen ontwikkeld, zoals een film, een flyer en informatiebrochures. Ook maakt de corporatie gebruik van storytelling. Dat blijkt erg goed te werken. Huurders vertellen hun verhaal. Ze delen niet alleen wat goed gaat, maar ook wat tegenvalt. Andere bewoners zien die verhalen onder andere op de website en sociale media en in de lokale krant.

In vlogs en interviews vertellen huurders hoe de verduurzaming van hun woning verloopt. Zo kunnen andere bewoners volgen hoe een alleenstaande dame de renovatie van haar appartement ervaart en komt het verbouwings-wel-en-wee van een jong gezin in beeld. De corporatie censureert niet, ook alles wat lastig is en mis gaat, is zichtbaar. Dat maakt helder waar de uitdagingen zitten en zwengelt het onderlinge gesprek aan. Bij bewoners met twijfels en vragen gaan medewerkers van de corporatie persoonlijk langs om begrip te kweken en naar oplossingen op maat te zoeken.

Meer informatie over storytelling bij Goed Wonen.

Eerlijke communicatie

‘Onze huurders vonden het een eer dat we hen vroegen voor een interview of vlog’, zegt projectcoördinator wonen, zorg en welzijn Annemiek de Ridder, ‘ze vertrouwen erop dat we open en eerlijk communiceren. Alles wat huurders vertellen, laten we zien, ook de slechte ervaringen. En we vertellen dat we nog niet alles weten. Daardoor wordt het een gezamenlijk project. Geïnterviewde huurders treden uit zichzelf als ambassadeur op en informeren en enthousiasmeren weer anderen op social media.

Resultaat

De verhalen leiden tot gesprekken. Tussen de huurders onderling, maar ook met de corporatie. Goed Wonen Gemert weet nu veel beter wat bewoners nodig hebben om achter de renovatieplannen te kunnen staan. De aanpak blijkt erg succesvol. Tot nu toe zijn alle huurders van aanstaande NOM-renovatieproject akkoord gegaan met de plannen. 

Meer weten over de communicatie rondom duurzame renovatieprojecten? Annemiek de Ridder beantwoordt graag je vragen.