Woning in Zicht (Tilburg) is inmiddels in de lucht. De livegang van het vernieuwde Wooniezie (Helmond/Eindhoven) en Klik voor Wonen (West-Brabant) volgt later. Len Amendt, coördinator bij Stichting Woning in Zicht, legt uit hoe het werkt.
Waarom is er gekozen voor een gezamenlijke ontwikkeling van een
online systeem van woonruimtebemiddeling?
‘De drie regio’s stonden op het punt om binnen afzienbare tijd hun
woonruimtebemiddelingssysteem te vernieuwen. Door de gezamenlijke inkoop en
technische realisatie van een nieuw systeem hebben de 24 samenwerkende
corporaties een aanzienlijke besparing gerealiseerd. Ook is het
woonruimtebemiddelingssysteem nu efficiënter ingericht, wat de corporaties werk
uit handen neemt. Het totale financiële voordeel overstijgt ruimschoots een
miljoen euro. Bovendien maakten de corporaties tijdens de ontwikkeling gebruik
van elkaars kennis en ervaring. En doordat de drie regio’s met één systeem
werken, kunnen ze ook in de doorontwikkeling en bij het beheer van de websites
verder samenwerken. Het systeem achter de site is voor alle drie de regio’s het
zelfde, maar iedere woonruimtebemiddelaar behoudt haar eigen naam, eigen
huisstijl en lokale karakter op de site. Daarnaast is maatwerk mogelijk,
bijvoorbeeld voor uitwerking van afspraken met de verschillende gemeenten.
Woningzoekenden merken dus niets van de samenwerking. Alleen dat de website
wordt vernieuwd en gebruiksvriendelijker wordt. Zo zijn de sites volledig
responsive. Dat betekent dat ze zowel op een pc, tablet als smartphone
gebruiksvriendelijk zijn.’
Hebben jullie de gebruikers bij de ontwikkeling betrokken?
‘Ja, de corporaties organiseerden sessies met twaalf bewoners. Dat waren divers
samengestelde groepjes: jong en oud, passief en actief woningzoekend, hoog en
lager opgeleid. Toen de site op hoofdlijnen klaar was zijn deze bewoners in
groepjes van twee achter een beeldscherm aan de slag gegaan.
Corporatiemedewerkers en mensen van het softwarebedrijf tekenden hun commentaar
op. In vervolgsessies voeren bewoners concrete zoekopdrachten op de site uit.
Dit klantonderzoek leidde tot concrete verbeteringen in de navigatie en de
communicatie. Zoals meer symbolen in plaats van tekst en verduidelijking van de
positie op de wachtrij wanneer je op een woning reageert.’
Waarom hebben jullie gekozen voor een gefaseerde invoering?
‘Het gaat om het woningaanbod van drie samenwerkende regio’s. Op deze manier is
er in iedere regio maximale aandacht voor de organisatorische en technische
voorbereiding van een livegang en voor de communicatie met woningzoekenden en
andere stakeholders. En kunnen we de leereffecten gebruiken bij de livegang in
een volgende regio.’
Woning in Zicht (van de corporaties TBV Wonen, Tiwos, WonenBreburg en ’t Heem) maakte onderstaande informatievideo over de nieuwe site Woninginzicht.nl.