‘ROP leidt tot inzicht en betere resultaten in bouw en onderhoud’

Wat levert de Routeplanner Opdrachtgeverschap (ROP) een woningcorporatie op? ‘ROP leidt tot betere besluitvorming en helpt om automatismen te doorbreken bij de aanpak van bouwopgaven’, aldus Carolien van Rijen, manager Ontwikkeling bij woningcorporatie SWZ in Zwolle. Ze was één van de eerste gebruikers van ROP en is enthousiast over het instrument.

Wat zijn de ervaringen van SWZ met ROP?
‘Wij waren één van de corporaties die het instrument hebben getest. Het is een uitgebreide vragenlijst die helpt bij het maken van een keuze voor de meest geschikte bouworganisatievorm. Die keuze hangt af van hoe je eigen organisatie in elkaar steekt én het project zelf. Samen met de projectleider, de manager van de afdeling en de projectmanager hebben we de vragenlijst ingevuld. Dat leidde meteen tot interessante inhoudelijke discussies over hoe we ons werk organiseren.’

Wat vind je van het instrument, is het gebruiksvriendelijk?
‘Het meeste wijst zich vanzelf. Juist omdat het beantwoorden van de vragen tot interessante inhoudelijke gesprekken leidt, raad ik teams aan om de lijst als team gezamenlijk in te vullen. Wel hadden we af en toe wat interpretatieverschillen over de betekenis van sommige definities. Om die verwarring tegen te gaan raad ik daarom wel aan om door te klikken naar de ‘toelichting’, zodat je in ieder geval zeker weet dat je over hetzelfde praat.’

Hoe gaat SWZ nu voortaan ROP gebruiken?
‘Voor ieder nieuwbouwproject gaan we ROP voortaan invullen. Maar voor ons planmatig onderhoud zetten we ROP al in bij het maken van de jaarbegroting voor het hele jaar. Dan laten we ROP dus los over zo’n tien projecten tegelijk. Daarmee hopen we beter inzicht te hebben voor de langere termijn en ook automatismen te doorbreken. Dat zou moeten leiden tot betere resultaten.’

Download hieronder de Routeplanner Opdrachtgeverschap (ROP) en de toelichting.