Praktijk

Huurders Portaal bestellen zelf eigen pakket duurzaamheidsproducten

‘Dit zijn bijvoorbeeld verschillende isolatieproducten. Voor onder de vloer of tussen de muren.’ Huurder Nel de Neeling (62) demonstreert de duurzaamheidsproducten van woningcorporatie Portaal. Dat doet ze iedere donderdagochtend in de Jouw Thuis winkel, door de corporatie ingericht in een woning in het Amersfoortse Soesterkwartier. Zij weet waar ze het over heeft. ‘In mijn eigen huis heb ik ook alles. Het bevalt ons prima..’

Jouw Thuis is een nieuw initiatief van Portaal. Bewoners kiezen zelf uit verschillende isolatieproducten, ventilatie-oplossingen, zonnepanelen, deuren en dakramen. ‘De bewoner maakt ook zelf de keuze op welk moment hij of zij de producten bestelt’, legt Annemieke van Doorn uit. Zij is ‘aanjager innovatie’ bij Portaal. De corporatie doet nu op kleine schaal ervaring op met de nieuwe werkwijze in de wijk Soesterkwartier. ‘Wij begonnen in 25 leegstaande woningen waar leveranciers konden zien hoe het is om de producten in een woning te monteren. Inmiddels hebben 85 bewoners zo’n honderd bestellingen gedaan.’

Coolblue-aanpak
Portaal wil niet langer producten opleveren, maar deze kant-en-klaar afleveren. Van Doorn: ‘De Coolblue-aanpak, zeg maar. Als bewoners een nieuwe vloer bestellen, zorgt de leverancier voor alles. Weghalen van de oude vloer, leggen van de leidingen, plintjes monteren. De bewoner hoeft alleen zijn tapijtje weer uit te rollen. Een ander voorbeeld: een bewoner bestelt niet een nieuwe deur, maar een afgehangen deur.’ 

‘In deze proeffase kunnen we de opmerkingen van bewoners meteen gebruiken om het proces zo nodig aan te passen. De techniek is niet leidend, dat zijn de bewoners met hun behoeften. Zo weten we nu bijvoorbeeld dat bewoners liever één gat in de vloer hebben om de kruipruimte te bereiken dan drie, wat de leverancier liever heeft omdat dat voor zijn vakmensen makkelijker is. Zo ontwikkelen we de aanpak samen met bewoners, fabrikanten en leveranciers. Wij hebben daar geen aannemer meer bij nodig.’

Versnellen duurzaamheidsaanpak
‘De nieuwe aanpak draait om het zien van de bewoner als partner zien, met oog voor het milieu én de portemonnee van de huurders’, zegt Van Doorn. ‘Deze manier van werken zorgt voor de versnelling die nodig is om onze duurzaamheidsdoelstellingen te halen. We krijgen samen met onze leveranciers en de fabrikanten steeds meer ervaring in wat er aan nieuwe producten nodig is.’

‘Bij mij zijn onder andere de vloer en de buitenmuur geïsoleerd. Ik heb zonnepanelen en klimaatbeheersing. Ik heb nu constant zuivere lucht binnen. Je merkt het meteen; het is niet meer vochtig. Dat bevalt prima’, vertelt De Neeling. ‘Mensen mogen hun pakket zelf samenstellen. Toen bij ons alles werd aangelegd, stonden de buren allemaal buiten te kijken. Nu bestellen ze het ook. Mensen moeten het eerst zien.’

Portaal vraagt voor de verbeteringen een huurverhoging die de helft is van de vooraf berekende gemiddelde energiebesparing. ‘Ik verwacht dat we er straks financieel op vooruit gaan’, zegt De Neeling. ‘Van de andere bewoners hoor ik dat ze het logisch vinden dat ze voor de klimaatbeheersing en zonnepanelen moeten betalen. Maar de isolatie had Portaal wel gratis mogen aanleggen.’