Nieuws

Zoektocht naar oplossingen voor een gezond binnenklimaat

Hoe krijgen we na renovatie in onze woningen een gezond en aangenaam binnenklimaat? Dat is de vraag van de nieuwe ‘challenge’ van Mitros die start op 15 november 2017. Met deze 100%GZNDwonen Challenge daagt de Utrechtse woningcorporatie marktpartijen, kennisinstituten en bewonersdeskundigen uit om oplossingen te bedenken waarbij de bewoner centraal staat. ‘Het gaat dus niet alleen om een technische oplossing’, zegt Gerdi Berkers, projectcoördinator en adviseur Bedrijfsvoering Vastgoedontwikkeling bij Mitros.

‘Bij het duurzaam renoveren van woningen ligt de nadruk op isolatie’, zegt Berkers. ‘Dat zorgt voor energiebesparing en is dus goed voor de portemonnee van de huurder. Maar na de renovatie zien wij nieuwe problemen ontstaan. Bewoners hebben last van koude tochtstromen. Er zijn vochtproblemen, zoals schimmel. De ventilatiesystemen zorgen voor geluidsoverlast. En bovendien vinden de bewoners de bediening ervan soms gebruiksonvriendelijk, omdat de instructies en handleidingen ingewikkeld zijn.’

Veranderende ventilatievraag
‘Het is te gemakkelijk om deze problemen allemaal toe te schrijven aan bewonersgedrag’, zegt Berkers. ‘Door de isolatie ontstaat een ander binnenklimaat en daarmee een andere ventilatievraag.’ Mitros wil een doorbraak voor dit vraagstuk bewerkstelligen en organiseert daarom een nieuwe ‘challenge’. De corporatie is op zoek naar partijen die slimme oplossingen bedenken voor zowel de bouwtechnische problemen als voor de rol van de bewoners.

‘Wij hopen op een integrale oplossing, waarbij marktpartijen, kennisinstituten en bewonersdeskundigen elkaar opzoeken en hun kennis en kunde combineren om breed toepasbare concepten te bedenken’, legt Berkers uit.

Tijdslijn ‘challenge’
Mitros houdt op 16 januari 2018 een inspiratiesessie voor potentiële deelnemers. De inzendtermijn voor ideeën voor de ‘challenge’ sluit op 1 maart 2018. De finale in mei 2018 zal een groots evenement zijn. De deelnemers aan de ‘challenge’ maken kans op een samenwerkingscontract met Mitros en kunnen hun oplossing presenteren aan andere woningcorporaties. Kijk op de website van de 100%GZNDwonen Challenge voor meer informatie. 

Dit is de tweede ‘challenge’ van de Utrechtse corporatie. Mitros daagde de markt in het najaar van 2016 uit met de ‘badkamerchallenge’. De corporatie kreeg 32 inzendingen binnen van marktpartijen die de uitdaging aan wilden gaan om een badkamer in één dag te vervangen.  De twee winnaars van de ’badkamerchallenge’ zijn op 14 maart 2017 bekend gemaakt. Zij voerden hun oplossingen uit in een leegstaande Mitros-flat en vervingen in één dag twee oude badkamers. De ‘badkamerchallenge’ bleek een goede manier om innovatie bij bouw en renovatie te stimuleren. Mitros zette de geleerde lessen op een rijtje en zal ook de ervaringen van deze tweede challlenge bundelen.