Aandacht voor vocht en schimmel bij Acantus

Vocht en schimmel in woningen: iedere woningcorporatie heeft er mee te maken. Vaak zijn er verschillende oorzaken waardoor het probleem niet in een handomdraai is opgelost. Om huurders bewust te maken van de aard van het probleem én van hun eigen invloed op vocht en schimmel, startte de Groningse corporatie Acantus een campagne.

‘In 2018 ontving Acantus de Schimmel-schandpaal van de SP’, vertelt Claudia Brink, communicatieadviseur bij Acantus. ‘Niet bepaald iets om trots op te zijn, maar wel reden om nog eens extra aandacht te geven aan het probleem. Natuurlijk heeft Acantus klachten van huurders over vocht en schimmel altijd serieus genomen. Maar we vroegen ons af hoe we hiermee proactief  konden omgaan. Voor huurders is het soms niet altijd duidelijk dat er verschillende oorzaken kunnen zijn voor vocht en schimmel. Ook weet niet iedereen dat je zelf iets kunt doen.’

Optrekken met huurdersorganisaties

Brink en haar collega’s startten daarom gedurende de wintermaanden een bewustwordingscampagne. Om die zo goed mogelijk te laten aansluiten op de belevingswereld van de huurders, heeft Acantus de huurdersorganisaties nauw betrokken. ‘Ook bij de uitvoering waren de huurdersorganisaties actief. Zij hebben bijvoorbeeld onder huurders hygrometers uitgedeeld, om de luchtvochtigheid vast te stellen.’

Er kwamen folders, een speciale website en een animatie die via Facebook en Twitter werd verspreid. En dus voor iedere huurder een hygrometer, met daarbij tips om vocht in huis tegen te gaan. ‘Zeker die hygrometer leverde veel positieve reacties op. Je geeft huurders iets in handen waarmee ze zelf het klimaat in huis kunnen verbeteren. De hygrometer werkte goed in combinatie met de instructies van onze servicemedewerkers en inspecteurs.’ Brink benadrukt daarbij dat vocht en schimmel niet altijd te wijten zijn aan het gedrag van bewoners. De kwaliteit van de woning speelt ook een grote rol. Om die kwaliteit te verbeteren voert Acantus renovaties uit. Op jaarbasis zijn dat er zo’n 450.

Aandacht blijft nodig

Schimmel en vocht komen iedere winter terug, beseft Brink. ‘Dat zul je met een campagne niet uitbannen. Wel hopen we dat onze huurders zich nu realiseren dat wij het niet altijd direct voor hen kunnen oplossen en dat er verschillende oorzaken aan ten grondslag kunnen liggen. En natuurlijk ook dat ze er zelf misschien iets aan kunnen doen.’ Volgens Brink staat het onderwerp in ieder geval op de kaart, er is veel respons gekomen op de campagne.

Wil je meer weten over de campagne vocht en schimmel van Acantus? Neem contact op met Claudia Brink.

Wat doet jouw corporatie tegen vocht en schimmel in woningen? Deel je best practice met Aedes en stuur een bericht naar Liesbeth Deckers.