Organisatieontwikkeling eenvoudig?

In een tijd waarin het draait om innovatie en organisatieontwikkeling, is het interessant om stil te staan bij de ervaringen van bestuurders en managers van woningcorporaties met veranderen. Hoe kijken bestuurders, die zelf aan den lijve een intensief veranderproces hebben ondervonden, aan tegen een dergelijk veranderproces? Deze ervaringen staan centraal in een reeks van acht veranderverhalen.

In gesprekken met Aedes geven bestuurders en managers vaak aan dat het lastig is om organisaties in beweging te krijgen: veranderen, koers wijzigen, of een innovatieopgave zijn niet makkelijk te realiseren. Ze moeten vaak op meerdere fronten tegelijk schakelen. Een andere manier van werken, vraagt om een andere houding van het management en medewerkers, soms om een andere klantfocus, maar ook om een andere organisatievorm die dat mogelijk maakt.

De bestuurder centraal

Tineke Booi (ORKA-advies) en Henk Jan Witteveen (Advieswereld) zijn in opdracht van Aedes op zoek gegaan naar hun ervaringen met veranderen, de betekenis daarvan en hoe deze relevant kunnen zijn voor andere bestuurders.

Hoe kijken bestuurders, die een verandering startten, aan tegen het veranderproces? Waarom zijn ze überhaupt ermee gestart? Hoe hebben zij dat aangepakt? Waar lagen de obstakels, de weerstanden en hoe gingen zij daarmee om? En welke rol hebben ze gepakt? Deze vragen leverden een reeks van acht veranderverhalen op, waarin de bestuurder centraal staat. Naast een mooi verhaal zijn het ook belangrijke leerervaringen om te delen met de collega’s in de sector.

De verhalen die (tot nu) zijn verschenen: