Inkoopsamenwerking GIO bespaart op kosten en werkt aan circulaire oplossingen

Samen met andere corporaties onderhoudsmaterialen inkopen bij één leverancier en gebruik maken van inkoopvoordelen. Dat is de kern van inkoopsamenwerking Gezamenlijke Inkoop Onderhoudsmaterialen (GIO). De samenwerkende corporaties besparen direct op de inkoopkosten en delen bovendien de ambitie om extra voordelen te creëren door processen te verbeteren en van elkaar te leren. Met name op het gebied van circulariteit.

Inkoopsamenwerking GIO is in 2016 gestart door woningcorporatie Mitros en onderhoudsbedrijf VOC van woningcorporatie Portaal. In 2018 sloten woningcorporatie Bo-Ex en onderhoudsbedrijf Vastgoed Service zich aan en per 1 juni 2019 hebben ook BrabantWonen en Trivire zich aangesloten.

Efficiency- en kostenvoordelen

Dankzij de samenwerking kopen de corporaties hun onderhoudsmaterialen gezamenlijk in bij Mastermate. Met haar service- en onderhoudsconcept neemt Mastermate de complete voorraad, bevoorrading en monitoring van de materialen voor het dagelijks onderhoud uit handen. De samenwerkingspartners besparen hiermee kosten, verbeteren processen en leren van elkaar, alles ten gunste van de huurder.

Circulaire oplossingen

Toch waren kostenbesparing en efficiency niet de voornaamste redenen voor BrabantWonen en Trivire om zich aan te sluiten. De corporaties willen de markt in beweging brengen op het gebied van duurzaamheid. Marc Schipper, teamleider dagelijks onderhoud bij Trivire: ‘Gezamenlijk onderhouden we op dit moment circa 150.000 woningen en voeren we ons onderhoud ongeveer op dezelfde wijze en met dezelfde materialen uit. We kunnen nu met deze omvang de markt gaan bevragen op goede en toepasbare oplossingen in vraagstukken als circulariteit.’

Joris van Lokven, manager dagelijks onderhoud bij BrabantWonen, beaamt dit: ‘Het is lastig om als kleine partij producenten in beweging te brengen en mee te laten denken in duurzame oplossingen. Door samen een vuist te maken, krachten te bundelen en met Mastermate naar circulaire oplossingen te zoeken kunnen we heel ver komen. Je hebt elkaar nodig om stappen te maken.’

Schipper ziet een enorme potentie voor een groeiend succes van de inkoopsamenwerking:

‘Ik geloof er echt in dat we met GIO meer innovatie en circulariteit in de sector kunnen brengen met als doel een betere en betaalbare dienstverlening voor onze huurders.’

Marktplaats voor woningcorporaties

BrabantWonen en Mastermate zijn inmiddels samen een pilot gestart met als doel om onderhoudsmaterialen uit woningen te gaan hergebruiken. Van Lokven: ‘We hebben veel materiaal dat uit onze woningen komt en eigenlijk nog van goede kwaliteit is. Wat zou het mooi zijn als wij gezamenlijk hiervoor een betaalbare herbestemming weten te vinden? Hiervoor zou ik graag binnen de inkoopsamenwerking de handen ineen willen slaan. Samen kijken of we een cirkel kunnen maken met materialen afkomstig uit sloop- of renovatie projecten zoals toiletpotten, wastafels, hang- en sluitwerk en deuren. Een soort Marktplaats dus.’ Mastermate zorgt ervoor dat de materialen worden opgeknapt en verkoopt daarna de materialen aan één van de corporaties uit de samenwerking.

Samenwerken loont

Ook inkoopvoordeel behalen door samenwerking? Mitros noemt de volgende succesfactoren voor een geslaagde inkoopsamenwerking:

  • Voer persoonlijke gesprekken met onderhoudsmanagers en deel ervaringen.
  • Geef prioriteit aan de totstandkoming van de inkoopsamenwerking.
  • Op onderdelen kunnen corporaties altijd zelfstandig andere keuzes maken, zolang de intentie om te willen samenwerken maar blijft. Uiteraard levert dit minder kostenbesparing op.
  • Zorg voor commitment binnen de groep
  • Zie een inkoopsamenwerking als een moment van heroverweging van de eigen huidige contracten.
  • Creëer extra voordeel door van elkaar te leren en de eigen processen te verbeteren.
  • Zie elke kostenbesparing als een waardevolle besparing dat direct ten gunste komt van de huurder.
  • Word bewust van de impact van samenwerken. Corporaties die de krachten bundelen, vormen een sterke speler op de markt en zorgen samen voor betere inkoopcondities.
  • Gebruik de samenwerking om, samen met de producenten, vol in te zetten op innovatie.

Lees meer over inkoopsamenwerking GIO op de website van Mitros.