Inkoopvolwassenheid is van groot belang voor woningcorporaties

Binnenkort lanceert Aedes het Aedes Inkoopgroeimodel en een bijbehorende digitale zelfscan. Dit instrument ontwikkelde Aedes samen met Gerco Rietveld, een autoriteit in Nederland op het gebied van inkoopvraagstukken. Maar waarom is inkoopvolwassenheid zo belangrijk voor een woningcorporatie en wat kan een corporatie met het Aedes Inkoopgroeimodel en de digitale zelfscan? In een vraaggesprek licht Gerco alvast een tipje van de sluier op.

Waarom is inkoop en inkoopvolwassenheid zo belangrijk voor corporaties?

'Corporaties kopen erg veel in. Een heel hoog percentage van de inkomende geldstromen wordt besteed aan leveranciers en is dus inkoop. Veel van dat geld wordt besteed aan de maatschappelijke opgave. Het is daarom erg belangrijk dat corporaties de inkoop professioneel inrichten. Wetenschappers van de TU Eindhoven onderscheiden zes fasen van inkoopvolwassenheid. Deze fasen zie ik ook terug bij corporaties: (kleine) corporaties zonder inkoper of met een inkoper in een ondersteunende functie tot corporaties die al sterk geprofessionaliseerd zijn, onder andere met professioneel opdrachtgeverschap en ketenmanagement.'

'Om er achter te komen op welk niveau de inkoopfunctie zich bij een corporatie bevindt en hoe deze een hoger niveau kan bereiken, is de digitale zelfscan ontwikkeld. Het invullen van de scan maakt duidelijk "waar sta ik nu, wat zijn mijn ambities en wat moet ik doen om verder te komen".'

Wat moet een corporatie doen bij de digitale zelfscan?

'Een heel simpel en oprecht antwoord is: "Wees eerlijk bij het beantwoorden van de vragen". We zien nogal eens dat mensen de neiging hebben om de werkelijkheid iets mooier voor te stellen. Maar doe je dat, dan krijg je geen reëel beeld van waar je staat. En kom je er ook niet achter welke stappen je moet zetten om verder te komen. Dus vul de scan echt op basis van de werkelijkheid in.'

Wat levert de digitale zelfscan op?

'Een concreet advies om een hoger niveau van inkoopvolwassenheid te bereiken. Corporaties die hebben deelgenomen aan een pilot zijn erg enthousiast over het advies dat ze krijgen. Dat advies bestaat uit een aantal bouwstenen. Met per bouwsteen concrete tips om de inkoopfunctie professioneler in te richten. Want het draait echt om die professionele inkoopfunctie en dat is breder dan de inkoopafdeling. Ik raad daarom aan om ook collega’s te vragen de zelfscan in te vullen. Denk aan collega’s van vastgoed, onderhoud of ICT, die veel met inkoop te maken hebben. Je krijgt dan een veel completer beeld. Een beeld van de inkoopfunctie, niet alleen van de inkoopafdeling.'

'Daarnaast kun je nooit echt groeien als je de rest van de organisatie niet meeneemt. Het gaat namelijk niet alleen over inkoopvolwassenheid, maar ook over organisatievolwassenheid. Wil je als corporatie doorgroeien naar fase vier of vijf, dan moet niet alleen de inkoper, maar ook alle collega’s van andere afdelingen meegroeien, anders loopt het spaak.'