Praktijk

Efficiënter schoonmaken leidt tot besparing en sociale controle

Ron Sierink van woningcorporatie Mitros in Utrecht en Nieuwegein begon een paar jaar geleden met een financiële analyse van de schoonmaakkosten. Dat leidde tot een nieuwe aanpak in overleg met de schoonmaakbedrijven. Het resultaat: een besparing van 700.000 euro en huurders die elkaar aanspreken op hun troep.

'Ik kwam erachter dat het gewone schoonmaakwerk evenveel geld kostten als de incidentele schoonmaak. Dan zie je dat daar iets niet klopt en dat wilden wij aanpakken’, zegt Sierink. De gewone werkzaamheden zijn voor alle bewoners te volgen, want er hangt een schoonmaakoverzicht in de hal van de complexen van Mitros. Via hun servicekosten betalen de bewoners hiervoor aan de woningcorporatie. Bij incidentele schoonmaakkosten gaat het bijvoorbeeld om het opruimen van een bankstel dat over de balkonreling is gegooid of het verwijderen van graffiti.

Werkwijze
‘De buurtbeheerders belden in het laatste geval direct met het schoonmaakbedrijf. De schoonmakers rukten uit en ruimden de boel op. Het moet natuurlijk wel weg’, zegt Sierink. Hij heeft die werkwijze en de scheefgelopen kosten aan de orde gesteld bij de drie schoonmaakbedrijven waar Mitros zaken mee doet.

‘Mijn uitgangspunt is het verbeteren van de leefbaarheid; tenslotte een doelstelling van ons. Calamiteiten kunnen we niet voorkomen. Maar in complexen waar het vaak voorkomt, kunnen we bewoners erop aanspreken’, zegt Sierink. En dat kunnen de schoonmakers natuurlijk ook. 

Oplossing
Sierink wilde de schoonmaakbedrijven meer betrekken bij het schoonmaakbeleid van Mitros en samen tot een oplossing komen. ‘Daarom heb ik de schoonmakers gevraagd een eigen programma te maken, maar wel met de bestaande vergoeding. De bewoners mochten niet de dupe zijn, want die betalen mee.’

Zo kwamen ze in de gesprekken uit op een hoger uurtarief voor de schoonmaakwerkzaamheden, maar met een limiet aan het totaalbedrag. Daarnaast geen volgeschreven programma meer voor regulier onderhoud, maar tussen die werkzaamheden door ruimte voor de incidentele schoonmaakklussen. 

Aanspreken
‘De schoonmaakbedrijven gingen die incidentele werkzaamheden bijhouden. Die bespraken wij met de buurtbeheerders en zij weer met de betreffende bewoners. Leuke bijkomstigheid is dat huurders elkaar ook gingen aanspreken om de boel schoon te houden’, zegt Sierink. ‘We hadden ook wel duidelijk gemaakt aan de bewoners dat als er niks zou veranderen, we intensiever moesten laten schoonmaken en dat zij dan duurder uit zouden zijn.’ 

Uitgaven
Van een miljoen euro aan uitgaven voor de incidentele schoonmaak, daalden de kosten voor Mitros door deze werkwijze naar 300.000 euro. ‘Een besparing van 700.000 euro, ofwel extra geld voor onze andere werkzaamheden. Het ging ons trouwens niet om die besparing, die is mooi meegenomen. Wij doen het voor de tevredenheid van onze huurders, mede tot stand gekomen door onze leveranciers’. 

Overigens blijft het huidige beleid werk in uitvoering, want soms vinden er toch weer incidenten plaats in complexen. We vragen alertheid van de buurtbeheerders zodat bewoners aandacht blijven geven aan een schone leefomgeving. En de schoonmakers zelf werken ook met meer plezier. 
Sierink broedt nog op een nieuw project, namelijk het belonen van de bewoners van de complexen waar nooit extra troep ligt in de gemeenschappelijke ruimten en waar geen graffiti te zien is. ‘Die willen we extra in het zonnetje zetten. We zijn nu aan het bedenken hoe we dat precies gaan doen, maar een beloning is voor deze mensen wel op hun plaats’, aldus Sierink.