Nu beschikbaar: Het Aedes Inkoopgroeimodel

Ontdek waar uw corporatie staat qua inkoopvolwassenheid en zet stappen op het groeipad richting professioneel opdrachtgeverschap. Het nieuwe Aedes Inkoopgroeimodel en de bijbehorende digitale zelfscan ondersteunt u daarbij.

Een bekend model om de inkoopvolwassenheid van een organisatie in beeld te brengen ontwikkelden hoogleraren Arjan van Weele en Frank Rozemeijer (TU Eindhoven) in 1997. Op basis van dit model liet Aedes specifiek voor corporaties een model ontwikkelen, het Aedes Inkoopgroeimodel. Inclusief een zelfscan om er achter te komen op welk niveau de inkoopfunctie van de corporatie zich bevindt, en hoe deze een hoger niveau kan bereiken.

Waarom een corporatiespecifiek groeimodel?

Woningcorporaties investeren jaarlijks miljarden en daarmee zijn zij de grootste opdrachtgever op de woningmarkt. Vanwege dit inkoopintensieve karakter van corporaties is inkoopvolwassenheid bij corporatie een belangrijk component van de organisatievolwassenheid. Verschillende afdelingen spelen een belangrijke rol bij de groei van de inkoopfunctie.

Deze analyse is een prima hulpmiddel bij het vergroten van het bewustzijn en een aanzet tot groei.

Arie Koek, procesmanager KleurrijkWonen

Digitale zelfscan en persoonlijk adviesrapport

De digitale zelfscan is zo opgezet dat u met een beperkte inspanning een beeld krijgt van de mate van inkoopvolwassenheid van uw corporatie. En dat niet alleen, u krijgt ook inzicht in welke stappen u kunt zetten om deze naar een volgende fase te brengen. We raden aan om de scan door verschillende medewerkers in te laten vullen, want alleen dan krijgt u een compleet beeld van de inkoopfunctie.

Download de toelichting op het Aedes Inkoopgroeimodel en doe de digitale zelfscan.

Ik vind het erg sterk dat ieder thema in het adviesrapport linkt naar relevante Aedes-documenten en leidraden. Dat nodigt uit tot verdere verdieping. 

Ron Sierink, inkoopadviseur Mitros

Verantwoording

Het Aedes Inkoopgroeimodel ontwikkelde Aedes samen met strategist Gerco Rietveld en verschillende corporaties. Studenten van de Hogeschool Rotterdam onderzochten de ontwikkeling van een online tool. Nevi gaf advies over de mogelijkheden voor het opleidingspallet en E-proqure gaf inzicht in de ontwikkeling van het digitaliseringsproces. Op basis van het Aedes Inkoopgroeimodel ontwikkelde Adjust, de digitale zelfscan.

Mijn complimenten, wat een professioneel en uitgebreid instrument is dit geworden!

Agata Szmidt-van Krieken, categoriemanager Staedion