Huurders Alwel blij met onderhoud in coronatijd

Heldere communicatie over de richtlijnen met medewerkers en huurders, goede voorzorgsmaatregelen en een beroep doen op het gezonde verstand. ‘Zo kun je ook in coronatijd goed doorwerken’, zegt Rob Nas, manager Onderhoudsdienst (a.i.) bij de Brabantse woningcorporatie Alwel. ‘Huurders zijn blij dat we ook nu reparaties en onderhoud uitvoeren.’

‘In het begin van de crisis kwamen onze vakmannen alleen voor spoedmeldingen bij de mensen thuis. Bijvoorbeeld bij lekkages of situaties waarin de veiligheid gevaar liep. Nadat Aedes en andere partijen het protocol Samen veilig doorwerken publiceerden, zijn we onze onderhoudswerkzaamheden geleidelijk aan weer gaan opschalen. We hebben de richtlijnen uit dat protocol ook vertaald in een eigen Onderhoudsprotocol voor Alwel.’

Flyer in drie talen

‘Als huurders dat willen, komen we ook weer voor gewone reparaties naar ze toe. Onze onderhoudsdienst plant die bezoeken nu altijd telefonisch in. Online reparatiemeldingen hebben we tijdelijk stopgezet. Tijdens dat telefoontje leggen we uit dat we alleen kunnen komen als alle bewoners in huis gezond zijn. We vragen de huurder ook om tijdens de reparatie in een andere kamer te blijven. Dat soort praktische richtlijnen staan in een flyer, die we in drie talen meesturen bij de afspraakbevestiging: Nederlands, Arabisch en Engels.’

‘De vakmannen nemen de flyer ook mee naar de klus. We hebben gemerkt dat huurders het soms toch lastig vinden om afstand te houden of in een andere ruimte te blijven. Het is hun huis, sommigen willen zien wat er gebeurt. Daarom dragen onze vakmannen nu hesjes en hebben ze uitklapborden bij zich om hun werkruimte in de woning af te schermen. Daar krijgen we van medewerkers en bewoners trouwens alleen maar positieve reacties op. Protocollen zijn belangrijk, maar in de praktijk gaat het er vooral om dat mensen hun gezonde verstand gebruiken. Deze extra hulpmiddelen ondersteunen dat. Het gaat om de veiligheid van onze medewerkers en van de huurders.’

Klanttevredenheid toegenomen

‘Onze ervaring is dat er in coronatijd veel mogelijk is. Bewoners zijn blij dat we hen ook in deze periode willen helpen. We hebben de klanttevredenheid in de afgelopen twee maanden dan ook zien toenemen. Inmiddels gaan we ook weer naar huurders die ouder zijn dan 70 jaar. En als verpleeg- en verzorgingshuizen daar zelf om vragen, voeren we ook daar weer reguliere reparatieklussen uit. Ook dat zijn weer verruimingen van onze dienstverlening. Ondertussen blijven we natuurlijk de landelijke protocollen volgen.