Verdieping

Workshop 'Slimmer werken met Big data'

Big data is een bekend begrip, maar wat is het eigenlijk? Gert Jan Hagen, directeur Springco nam ons eerst mee in de wondere wereld van big data. Bijvoorbeeld een Amazon die zijn pakjes al wil verschepen nog voor dat ze besteld zijn. Of dat via Big data legio mogelijkheden zijn om te achterhalen wat een individu graag wil. Soms nog zelfs beter dan via traditionele interviews.

Hoewel big data lijkt te gaan over meer gegevens over bepaalde doelgroepen, kun je met big data juist veel beter inzoomen op de individuele klant. Marion Wendel, adviseur Strategie en Beleid Rijswijk Wonen vertelde aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe scheefwonen verholpen kan worden met behulp van big data. Al met al zijn er met big data nieuwe mogelijkheden om de individuele klant nog beter te bedienen, ook al staat het in de corporatiesector nog in de kinderschoenen.

Wel een spannende kanttekening is de vraag hoe onderzoek via big data zich verhoudt tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die 25 mei 2018 in werking treedt.